SKOTTLAND

Igårkväll kl.22 kom vi hem från en veckas semester. Det har verkligen varit hur skönt som helst! Skottland har fått oförtjänt dåligt rykte pga England när det gäller vädret. Vi hade sol, med några moln, 5 av 7 dagar. De sista två dagarna var det mulet, men varmt och inget regn! Faktiskt inget regn alls på hela resan!

Resan började fredag-natt, då vi kl.3.30 började bila ner mot Stockholm.

Lördag - resdag

Klockan 10 var vi framme, lämnade bilen på Måby långtidsparkering och sen checkade vi in på Arlanda. Kl12 gick planet till Heatrow, där vi bytte till flyg mot Aberdeen. Landade i Aberdeen vid 17 ungefär. Där hade vi bokat en hyrbil, så vi skulle ta oss till stugan där vi skulle bo. För det första är det vänstertrafik i Storbritannien, för det andra var "de stora" vägarna i Skottland inte vad vi kallar stora vägar här i Sverige. Det var smalt och vägarna gick upp och ner och vänster och höger, huller om buller. Så vår första bilresa tog upp mot 2 timmar.

Väl framme blev det en väldigt lugn kväll. Vi var allihopa rätt slitna så vi gjorde oss hemmastadda i våran stuga och åt middag på "hotellet".


Söndag - Nessie

På söndagen for jag, pappa och Kajsa till Aviemore - ett något större samhälle ca 10 min från byn vi bodde vid - och köpte frukostmat. Efter frukosten bestämde vi oss för att ta en biltur runtikring där vi bodde. Eftersom vi inte kollade avstånden på kartan så noga tog bilturen hela dagen. Vi körde från Carrbridge (där vi bodde) ner till Spean Bridge, vände upp mot Fort Augustus och körde på vänster sida om Loch Ness upp till Inverness, där vi vände tillbaka till Carrbridge.

För er som inte sitter med en karta över Skottland i handen säger det där er kanske inte så mycket. Däremot kan jag berätta att vi fick se en hel del på vägen! (förutom en massa överkörda fasaner). Alla hus där var hur söta som helst, små stenhus precis vid vägen. Eller stora slott med en massa tinnar och torn. Vi såg även får överallt, och skyltar med "varning för får". Allt såg ut precis som det gör på tv, haha!

Något som vi inte såg - Nessie. Körde längst hela Loch Ness (4 mil långt!) och det var helt stilla på sjön. Inte för att jag hade förväntat mig en dinosaurie direkt, men ändå!



Urquhart Castle vid Loch Ness


Måndag - Golfdag1

På måndagen spelade vi golf på Carrbridge golfbana. Den var en väldigt behaglig 9hålsbana. Vi gick först 9 hål, gick iväg och åt lunch ute i solen på den lokala puben, sen gick jag och Kajsa 9 hål till. Mamma och pappa gick 18 hål till. Jag provade även köra bil en liten sväng! Att köra på fel sida var inga problem, men att växla med fel hand var svårare!



Mamma och Pappa på Carrbridge golfbana

På kvällen var vi rätt trötta, så vi lagade mat "hemma". Kollade på några änder som pökade utanför fönstret, och spelade kort.


Tisdag - Whiskydag1

Tog bilen upp till Elgin där pappa hade hittat ett (av hur många som helst) distelleri han ville besöka. Glen Moray hette det. Det var en ung kille som höll i turen, och trots att vi var flera besökare pratade han egentligen bara med oss. För de andra besökarna var dels ett gäng fransmän som inte kunde engelska. Utan de läste några kort som fanns i varje rum som beskrev processen. Sent var det en skotte och två tyskar. Skotten kunde redan allt, och tyskarna sprang bara omkring och tog kort på allt möjligt. Så vi fick nästan en personlig guide.



Tysk1 med kameran, tysk2, skotten, guiden, pappa och mamma. Utanför Glen Moray, som när det byggdes var ett bryggeri.



Tunnorna - där det blir whisky

Efter turen fick man provsmaka 3 stycken årgångar av deras whisky. 8, 12 och 16årig. Det var faktiskt riktigt kul och intressant. Dels att lära sig processen, och dels att man faktiskt kände smakskillnad mellan dem!


Onsdag - Golfdag2

På onsdagen blev det golf på Kingussi's golfbana. Det var en 18hålsbana. Återigen var det perfekt golfväder. Banan hade inte speciellt många hinder, däremot var hålen väldigt smala! Så det var lätt att komma in på fel fairway. Det var iaf riktig kul att spela!




Pappa, mamma och Kajsa på Kingussi's green på hål 4 "The Fort".

Efter 18 hål var vi alla hungriga, så vi for in till Aviemore och hittade en pub där vi åt middag. Skottarna är ju inte direkt känd för sitt kök. Men vi åt helt okej hela veckan. Dock blev det mycket french fries eftersom de serverar det (eller potatismos) till allt!



Torsdag - Whiskydag2

Jag, mamma och pappa började dagen med en lång promenad runt skogarna i Carrbridge. Dvs där man fick gå, för alla hade stängsel runt sin egen mark. Kajsa satt hemma och läste. Jag var smart nog att säga åt henne att läsa Twilight, vilket resulterade i att hon nu på en vecka har köpt hela serien. (Själv hade jag tänkt börja idag).

Efter promenaden for vi på ytterligare ett distelleri. Glenlivet. Det var ett större distelleri än Glen Moray, och de höll dessutom på att bygga ut. Fick även där provsmaka efter rundturen. Jag kan inte säga att jag är en whiskydrickare direkt, men med lite träning kanske jag kan bli det ^^ haha!

På kvällen åt vi middag på den lokala puben. Jag kostade till och med på mig världens godaste efterrätt. Chokladtårta med varm chokladsås och glass. M-m-m!



Jag och Kajsa på den lokala puben



Whiskyflaskor som prydnader på puben

Fredag - Shopping

På fredagen packade vi ihop våra saker och åkte till Aberdeen. Där gick vi runt och shoppade lite. Som tur var så var jag inte på världens shoppinghumör, så det blev inte så dyrt. Men det var kul att se staden, och det fanns verkligen hur mycket som helst om man hade velat! När vi var nöjd letade vi upp ett hotell där vi kunde bo för natten. Pappa hade hittat något som var ganska nära flygplatsen, så det blev det. Eftersom det var sista kvällen kostade vi på oss en tvårätters middag på hotellrestaurangen. Fick veta av servitören att i Skottland får man inte dricka sprit förrän man är 18, men man får dricka vin och starkvin från och med man är 14, och i vissa fall vin från och med man är 6år.

Sen blev vi kallade miljonärer av en man där på restaurangen. Mamma överhörde hans kommentar till hans son när vi gick från bordet: "they where probably millionairs". Synd bara att våra pengar inte fattar att vi passar som miljonärer...



Union Street, Aberdeen

Lördag - resdag, igen

Efter en kall natts sömn (jag och kajsa höll på att frysa bort) klev vi upp kl.6 för att hinna lämna igen bilen innan planet skulle gå. 8.30 lyfte planet från Aberdeen, och efter ett byte i London landade vi på Arlanda kl.15.00. Då var det bara att sätta sig i bilen (nu med högertrafik! =D) och åka hem mot Umeå. Stannade såklart på Max i Sundsvall.


Sammanfattning - för er som är för lata för att läsa hela texten och bara har kollat på bilderna

Under den här veckan har jag spelat golf och insett att jag behöver egna träklubbor. Jag har blivit riktigt insatt i hur man gör whisky, och skillnaden mellan varifrån den kommer. Jag har fått i mig en hel del pommes frites, godis och öl. (man kan inte gå på en pub i skottland och inte dricka öl till maten ^^). Jag har sett en hel del får, fasaner och kor. Och jag har även åkt en hel del bil. (Vi körde nästan 100 mil på en vecka!)

Så jag har haft en riktigt bra semester! Nu blir det till att börja vara nyttig nästa vecka.


Kommentarer
Postat av: linn

haha det roliga var verkligen att jag var för lat för att läsa och bara kollade på bilderna.. hehe

2009-04-19 @ 21:41:53
Postat av: Jenny

Jag som inte är lat läste hela texten och det verkade som om du har haft det jättebra! kan inte vi fara och resa lisa? typ 1 vecka i london eller något annat otippat och glömt ställe? :D

2009-04-20 @ 18:48:39
URL: http://sandbergjenny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0