Beijing

Här kommer lite sena uppdateringar, får lov att ta det i omgångar för att orka med ;P haha

I tisdags (24/2) landade vi i Peking. En stad som blev väldigt kall och grå eftersom vi bara kunde jämföra med Thailand just då. Vi hittade ut från flygplatsen och fram till en massa taxichaufförer, varav en av dem kunde lite engelska. Vi visade en papperslapp med adressen vi ville till, och efter att papperslappen gått några vändor mellan olika personer så vinkade de in oss i en bil. Så vad skulle vi göra, stå ute och frysa eller hoppa in i en bil som kanske kör oss till rätt ställe? Vi hoppade in, och trot eller ej så tog vi oss faktiskt till rätt hotell! Ett hotell som förövrigt var över förväntan för oss. Vi som hade vant oss vid skitiga bungalows. Det hotell vi bodde på nu var riktigt bra!

Vi kom fram till hotellet vid lunchtid, så efter att vi hade checkat in gick vi ut till närmsta restaurang och åt. Där kunde heller ingen engelska, och menyn förstod vi inte så mkt av, så det slutade med att vi pekade på vad grannarna åt och beställde in det. Det var riktigt gott iaf!

Efter maten bestämde vi oss för att fara till Pearl Market och kolla in shoppingen. Och vilken chock vi fick! Så fort vi kom innanför dörren hoppade vartenda butiksbiträde på oss och ville sälja sina varor. Man blev helt galen när man gick i en gång med mindre affärer där. Det värsta var när de tog i en för att få ens uppmärksamhet. Jag, Malin och Klara kunde knappt prata med varandra för det var omöjligt att överrösta alla kineser. När vi var less gick vi på nån affär och köpte nudlar m.m, for hem och åt en lugn middag på rummet. Vi var alla helt utslagna och somnade därför väldigt snabbt!

Dag 2

Strax innan 10 väcktes vi av att städerskorna plingade på dörren. Malin klev upp och med tandskenan, och dreggel i halva ansiktet förklarade hon att vi ville sova lite till. Dock gjorde vi inte det, eftersom vi inte ville sova bort hela dagen. Vi åt en sen frukost på rummet sen tog vi en taxi till Kinesiska Muren, där vi höll på att frysa och flyga bort. Det blåste sjukt mkt!

Klara och Malin på muren (sjukt brant!)

Malin och Jag

Sen for vi och såg fågelboet. Som inte alls var speciellt snyggt på nära håll.. Men ändå häftigt att ha varit där :P
När vi kom tillbaka till hotellet var klockan kring 17 och vi var alla väldigt hungriga. Så den här gången gick vi åt andra hållet och hittade en annan restaurang. Där kunde de heller knappt engelska. Men menyn hade bra bilder så vi pekade och beställde in. Och mycket mat blev det! Men mat är billigt ute i Peking, så det var inte alls dyrt!
Kvällen spenderades på rummet, men kinesiska musikvideor, pumpakärnor och kitkat :)

Dag 3

Idag bestämde vi oss för att inte sova lika länge som igår. Så vid 10-tiden var vi ute ur rummet och tänkte ta en taxi till Förbjudna staden. Utanför frågar en gubbe om vi vill ha taxi. Ja, svarar vi och följer efter honom. Då visar han oss en cykelkärra. En ricksha. Vi tänker - varför inte? och hoppar på. Kommer ni ihåg senast vi tänkte "varför inte" ? Det var i Bangkok och en kille frågade oss om vi ville åka tuktuk.... Däremot blev det här ingen helvetesfärd eftersom det kan inte gå så fort när en gammal gubbe cyklar på en gammal cykel och drar tre tjejer som väger mer än man tror tillsammans! Likheten är väl att han tar oss inte riktigt dit vi ska direkt. Utan vi får åka på en timmes lång tur runt i olika hutonger (vilket i och för sig var intressant att se!), och när han sen släpper av oss ska han ha 10ggr så mkt betalt som han först sa! Vi orkade inte tjafsa utan betalade och gick. Han hade ju faktiskt cyklat omkring med oss i en timme och varit riktigt trevlig, trots att han knappt pratade engelska!

Efter våran cykelfärd gick vi och såg Himmelska Fridens Torg, och sen den Förbjudna Staden. Det blev lite som i Bangkok här med. Man blev som överväldigad och tillslut less. I Bangkok var det för varmt och för mkt guld och detaljer. Här var det för kallt och eftersom mycket inte var restaurerat såg det skitigt ut. Dock är det väldigt kul att ha sett det! Det blir något att berätta för barnbarna (som klara säger).

När vi var less kände vi att vi var inte riktigt klara med shoppingen. Nu var vi mer beredd på påhoppande kineser så vi for tillbaka till Pärlmarknaden. Den här gången gick det bättre (vi var pigga och förberedda). Vi shoppade tills vi kände att vi inte ville spendera mer pengar. Då fick vi hjälp av en trevlig kille som rekommenderade en restaurang till oss. Dit for vi och åt dumplings. Hur gott som helst! Sen for vi tillbaka till hotellet och lämnade våra shoppingpåsar, och gick till ett tehus i närheten av hotellet. Där drack vi ett bambu/ris-te, som smakade precis som det låter. Bambu och ris. Mest ris. Men det var mysigt att sitta där.

Väl tillbaka på hotellet var vi tvugna att packa, trots att vi alla var så trötta att vi hade kunnat somna direkt...

Dag 4

Sista dagen i Peking. Eller dag och dag, vi for från hotellet kl11 på morgonen. Planet gick klockan 14 på dagen. Så man kan snarare kalla det de sista timmarna i Peking. De spenderades som de kan spenderas på en flygplats. På ett ställe där man kan äta. För oss blev det Starbuck's.

Efter flyg i 10 timmar var vi hemma i Sverige igen.

Och efter en lång väntan på Arlanda (dock han jag få träffa Gustav :D så jag är nöjd) och en timmes flyg senare landade vi på Umeå flygplats vid 22.30 på fredagkväll.

Trots tre veckor i Thailand har ingen av oss blivit speciellt bruna. Men det gör inget, för vi ska tillbaka dit!!