Roma

Hej igen bloggvärlden!
Som mina nära och kära vet har jag befunnit mig utanför Sveriges gränser i helgen som var. Förra torsdagen fyllde Gustavs mamma 50 år och hennes födelsedagspresent från familjen var att vi alla (de 7 + jag och lisa) skulle åka till Rom på fredagsmorgonen. Så för henne blev det en dryg timmas sömn innan vi satt oss i bilen på väg till Skavsta. Själv sov jag betydligt längre då jag (och alla andra) hade haft tid att packa innan hennes fest. Dessutom slumrade vi alla på planet. Tyvärr har jag lyckats glömma min mobil i Sollentuna, så bilder kommer senare! Då den har anlänt hit med posten.. Här kommer iaf en sammanfattning på vår resa!
Fredag
Vaknade som sagt kring halv 4 på morgonen för att bila till Skavsta. Planet gick 06.20. Alla slumrade till och från på planet som var riktigt obekvämt faktiskt. Plaststolar som inte gick att luta bak. Som tur var tog flygresan bara 2 h 20 min ner. Väl framme fick vi veta att det pågick politiska strejker, så varken bussar eller t-banan gick förrän kl.15 på eftermiddagen. Dock gick det en direktbuss till stationen, men eftersom varenda kotte i Rom fick för sig att ta bilen till jobbet tog det oss hur lång tid som helst att ta sig in till centralstationen, trots att vi tog bakgator m.m. Från centralstationen bestämde vi oss för att promenera till hotellet som skulle ligga ca 3km bort. Vi reste alla med handbagage så ingen hade mycket att släpa på direkt. Vi stannade och åt på en pizzeria, och tyvärr bestämde sig himlen för att öppna sig då. När vi ätit klart (och druckit den godaste cappuccinon ever!) duggade det bara så vi gick vidare och bestämde oss för att se lite sevärdheter på vägen hem. Gick förbi Pantheon som tyvärr höll på att restaureras på halva sidan. Men det var mäktigt när man gick in och såg valvet. Vi kom till hotellet framåt eftermiddagen och då slumrade de flesta till innan vi gick ut för att äta middag. Vi gick till Fontana di Trevi, kastade varsitt mynt och letade sedan upp en bakgata där det låg nån liten restaurang.
Lördag
Frukostbuffé kl.8, som innehöll himla mkt socker, sedan promenerade vi iväg till Vatikanstaten. Vi bestämde oss för att delta i en guidad tur genom muséet, sixtinska kapellet och slutligen basilikan (st peterskyrkan). Var och en fick ett litet headset där vi kunde lyssna på guiden så hon slapp skrika och man kunde gå i sin egen takt. Väl inne fanns det hur mkt som helst att se! Och allting var så mäktigt. Tillslut kunde man inte ta in mer konst och hjärnan var fullproppad med olika teorier, konstnärer, målningar och skulpturer. Men häftigt var det. Efter turen var vi alla väldigt hungriga så vi letade upp en restaurang som fortfarande hade öppet kl.15 på eftermiddagen. Annars är det många som tar siesta den tiden. När vi var mätta, eller ja ingen av bröderna blev mätta på bara en rätt, gick vi vidare och kollade på spanska trappan. På vägen gick vi förbi en känd glassbar så vi var såklart tvungna att köpa varsin glass. Familjen Wiklundh beställde alla varsin grande förutom Emil (som måste vara värst) som köpte en il grande (eller vad den nu hette, våfflan var iaf 3-4dm lång). Jag och Lisa nöjde oss med varsin medium. Gott var det iaf! Ni ska få se en bild sedan på min fina glass! Efter fler sevärdheter gick vi tillbaka till hotellet för att vila lite. Kl.20.30 tog vi en taxi till en restaurang som receptionisten på hotellet hade rekommenderat. Där åt vi alla samma sak, som en italiensk middag. Först var det antipasti - massa smårätter, sedan pasta (och då kan jag lägga in att jag var jättemätt!). Efter pastan kom det kött och sist tiramisu till efterrätt plus lemoncello eller amaretto. Starksprit för att hjälpa på matsmältningen. Det var den enda middagen som verkligen alla blev mätt! Efter tog vi en promenad hem, och det visade sig vara lite längre bort än vi trodde. Väl framme vid hotellet kollade Helena på hennes stegräknare som hon haft på sig under dagen, och det visade sig att vi hade gått ca 33 000 steg under dagen! Inte konstigt att vi var trötta..
Söndag
Frukost kl.9 (lite sovmorgon) sedan ut för att se mer saker. Den dagen promenerade vi till Colosseum. Solen sken och det blev riktigt varmt under våran promenad! Kunde gå i linne! Väl framme gick in för att se hur det kan ha sett ut en gång i tiden. Gick även runt i området kring, dvs där Rom blev en stad. Massa ruiner och trädgårdar. Det var lite synd att man läst på för lite om det området, men det får man väl göra nu istället. När vi var less (vissa mer än andra, haha) gick vi över till stadsdelen Trastavere och åt lunch. Sedan promenerade vi hemåt till hotellet. Vid middagstid (dvs framåt 20-21 på kvällen) var vi alla så trötta att vi valde en pizzeria väldigt nära hotellet. Där hade de gasolelement så vi satt ute och åt middag. Mycket god pizza var det!
Måndag.
Upp till frukost kl.7, sedan iväg i taxi till flygplatsen kl.7.30. Planet lyfte 10.10 och vi var hemma i Sverige igen 13.30.

Efter att jag och Gustav skjutsat hem Emil och Lisa for vi och kollade på mattor. Köpte en på Mio, har beställt efter en till och vi köpte även två hyllor.
'
'
Som jag skrev ovan har jag lyckats glömma min mobil där nere, men Gustav har postat den idag så snart kan jag vara kontaktbar med omvärlden igen! Dessutom har jag börjat följa true blood sedan vi kom hem från Rom, hur bra som helst! Och när jag blir fast i en serie ser jag så långt som det är möjligt, sedan fortsätter jag med nästa serie.. så jag har sett ut säsong 1 och 2 nu. Måste läsa böckerna!! Åh vad det är jobbigt att bli beroende..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0