Dagens brödtips!

Alltså tror ni att jag har varit duktig idag? Om ni tror det om mig så tror ni fel fel fel fel fel (som Brasse säger). Jag har inte läst i närheten av det jag hade planerat. Men däremot har jag ringt grattat farmor som fyller 75 idag! Sen har jag bakat det supergoda morotsbrödet jag bakade sist, det har redan tagit slut så det var dags igen! Just det brödet är en ny favorit. Receptet hittade jag i boken som jag fick av mamma och pappa i julklapp "Bröd för alla sinnen".
Det här brödet är supergott och superenkelt att göra. Plus att det innehåller inget socker!
Grötbröd med morötter
2 st

1 1/2 dl fiberhavregryn
4 1/2 dl vatten
1 dl grahamsmjöl
2 medelstora morötter
1 1/2 dl russin
1 pkt jäst
2 dl vatten, 37 grader
1 msk olja
1 msk salt
1 liter vetemjöl

Koka havregryn och vatten ett par minuter till en gröt. Blanda i grahamsmjölet. Låt gröten svalna. Skala och finriv morötterna. Smula jäst i en bunke och häll på det ljumma vattnet. Blanda om. Tillsätt morötter, russin, gröten, olja och salt. Arbeta in det mesta av mjölet till en smidig, ganska lös deg. Smörj två avlånga bakformar. Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela den i två delar och forma till längder. Lägg dem i formarna och låt jäsa övertäckta ca 30-40 min. Sätt ugnen på 200 grader. Grädda bröden i nedre delen av ugnen tills de fått fin färg och är genomgräddade, ca 45 minuter. Stjälp upp dem och lägg dem upp och ner i formarna. Grädda i 5 minuter till. Låt bröden kallna på galler, inlindade i bakdukar.
'
Själv brukar jag tillsätta ca 1 tsk sirap i degen, bara för att den ska jäsa lite bättre. Sen när bröden gräddats 45 minuter tar jag ut dem ur formarna och ställer in dem som de är på galler i ugnen och gräddar lite till. När de är klara är det bara att ta ut hela gallret!
'
---
Det var dagens nyttighet från mig. Nu ska jag försöka vara duktig och läsa!

Kommentarer
Postat av: Klara Granström

HAHAHA askul (tycker jag :P) med drömfiltret på bilden! XD

Fint att du bakar och står i förresten =)

2011-01-21 @ 16:19:11
Postat av: lisaboman

haha ja jag tyckte det var perfekta sättet att piffa upp en tråkig bild på två par limpor ;)

2011-01-21 @ 17:23:43
URL: http://lisaboman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0