SPEX

Jag mobilbloggade igår men det verkar inte synas?
Anyway! Igår gav mitt immunförsvar upp. Eller rättare sagt i tisdags. Var på uni då och kände allt eftersom hur jag fick mer och mer ont i halsen. På kvällen var jag riktigt låg och gick och la mig redan kl.21. Vaknade på onsdagen 12 timmar senare och tack vare mycket sömn mådde jag bättre. Stannade dock hemma under dagen för att kurera mig lite mer. Åkte sen till uni vid 16 för en föreläsning där föreläsaren var bland de roligaste på länge. Otroligt torr juristhumor, men ändå! Han var en gammal domare i HD och nu satt han i Lagrådet, trots att han pensionerats, och han sågade den ena ministern efter den andra! Hehe
Han tyvärr inte vara med på hela föreläsningen för jag och Anna skulle iväg och se KTHs kårspex "Gustav III". Vi mötte upp UM, hämtade ut biljetterna och åt middag på Burger King. Kl.19 började föreställningen och ca 3,5 timmar senare gick vi därifrån i extas. Det var verkligen hur bra som helst och galet roligt!
För ni (precis som mig) aldrig sett ett SPEX tidigare så går det till så här: Handlingen baseras på en historisk känd händelse, men tanken är att man ska berätta hur det egentligen gick till. I det här fallet visade de hur Gustav III egentligen blev skjuten och varför. Föreställningen är lik en musikal då den innehåller mycket låtar. Dessutom får publiken hela tiden vara med och dirigera allt eftersom. Exempelvis kan man, ifall man vill se en scen eller låt en gång till, ropa "omstart". Då framför de tex en ny låt med ungefär samma text, och när de inte vill omstarta mer fortsätter handlingen. Dessutom kan man ropa direktiv som "tala på tyska", "stå på ett ben" m.m. Skådespelarna väljer själva vad de vill utföra.

Som sagt var deras spex riktigt bra!
Idag har jag åkt till uni för att plugga lite. Kan inte påstå att dagen blev jättelång, men jag känner inte att jag måste råplugga precis just nu. Himla skönt faktiskt :) Nu är jag sugen på att se en film. Har tagit hem The Swan, men jag är osäker på om jag kommer tycka den är superbra. Oscarsnominerade filmer har en tendens att vara knepiga. Annars kanske det får bli en Disney istället! (Om Gustav tillåter) Ingen som vet om någon film som man borde se?

Kommentarer
Postat av: Klara Granström

Haha typiskt alla sådana där gamla stötar, ska alltid klanka ner på alla andra. Det verkar vara en trend! Jag har skrivit en fet uppsats om lagrådet, hade varit asnice att få lyssna på en sån nisse. Spexet lät ju grymt roligt, kan vi inte göra något sånt när jag kommer och hälsar på? (när det nu blir).

Hoppas du mår bättre babe. Puss!

2011-03-04 @ 09:22:55
Postat av: Madde

Jag var också på det spexet. Det var så otroligt grymt. :) blev jätteimpad. Så det blir till att gå nästa år också!

2011-03-04 @ 21:23:46
URL: http://rullstensgrus.blogg.se/
Postat av: lisaboman

Klara: Haha du skulle verkligen ha varit med på den föreläsningen! Rune Lavin heter han, kommer han till Umeå ska du absolut gå! Dock är han en pensionär som fortfarande arbetar (dessutom pratade han skånska), så jag tror inte att han åker norrut ofta, men man vet aldrig!

När kommer du hit? :D



Madde: Åh va kul! Håller med, måste absolut se det nästa år, men då blir det till att se det kring premiären då de håller till på södra teatern! :)

2011-03-04 @ 21:50:47
URL: http://lisaboman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0